Millainen on hyvä lääkäri?

Suomessa on ensiluokkainen terveydenhoitojärjestelmä ja potilaita hoidetaan tasavertaisesti ja ammattitaitoisesti asuinpaikasta, iästä, tulotasosta, etnisestä alkuperästä tai sairaudesta riippumatta? Niin, näinhän se pitäisi olla, mutta kun ei vaan ole. Millainen sitten on hyvä lääkäri? Sama toki suurelta osin pätee koko hoitohenkilökuntaan….

Saako lääkäreitä tai maamme terveydenhoitojärjestelmää arvostella?

Välillä tuntuu että joidenkin ihmisten mielestä terveydenhoitohenkilökunta ja lääkärit ovat kaiken arvostelun yläpuolella. MIksi? Koska he tekevät työtään pyyteettömästi potilaiden henkien pelastamiseksi? Mutta onko näin? Vai ovatko he sittenkin vain yksi ammattikunta toisten joukossa, joista osa tekee työtään silkka rahankiilto silmissä osa taas täydestä sydämestään. Osa käy vain töissä kuten muutkin ihmiset ja osa paneutuu työhönsä täysillä. Osa tekee työnsä hyvin ja osa ei niin hyvin. Myös sisäinen lojaliteetti toisia ammattikunnan edustajia kohtaan voi joskus mennä potilaiden etujen edelle.

Miksi heitä ei saisi arvostella? Siis en nyt tarkoita mitään henkilökohtaita haukkumista tai parjaamista vaan yleisellä tasolla. Jos jollain on omasta hoidosta valittamista, silloin kannattaa tehdä valitus, antaa palautetta tai tehdä ilmoitus hoitovirheestä tai hoitohaitasta.

Ja miksikö kannattaa asioihin puuttua ja edes yrittää vaikuttaa? Siksi että asiat eivät koskaan parane, jos kukaan ei valita ja kaikki tyytyvät saamaansa huonoonkin hoitoon tai palveluun. Toki aina kannattaa myös hyvästä hoidosta ja palvelusta antaa positiivista palautetta.

Oma tausta mielipiteiden tukena

Itsellä on kohta 50 vuoden kokemus lääkäreistä ja sairaaloista. Olen ollut lapsena ja nuorena vakipotilas HYKSin Lastenklinikalla, Meilahdessa ja Allergiasairaalassa. Sitten Kanta-Hämeessä asuessa potilaana Forssan sairaalassa, oman alueen terveyskeskuksissa, Hämeenlinnan sairaalassa, TYKSissä sekä nyt myös TAYSissä. Olen toiminut vertaisohjaajana useita vuosia sekä ollut ylläpitäjänä facebookin vertaisryhmässä yli 5 vuotta.

Olen ollut sekä erikoisalojen ylilääkäreiden että tavallisten tk-lääkäreiden hoidettavana sekä kaikenlaisten siltä väliltä. Olen myös vertaisohjaajana , kokemustoimijana, yhdistystoimijana, sukulaisena ja ystävänä kuullut monenmonia kokemustarinoita terveydenhoidon maailmasta. Ja nämä tarinat eivät likimainkaan aina ole olleet positiiivisia. Onneksi niitä positiivisiakin tarinoita on

Tästä on muodostunut halu edes yrittää vaikuttaa jotenkin siihen, että maassamme sairastuneet ihmiset saisivat hyvää, tasokasta ja tasavertaista hoitoa.

Millainen on hyvä lääkäri?

Tässä nyt yhteenveto siitä millainen minun ja monen muun mielestä on hyvä lääkäri.

  • Hyvä lääkäri kuuntelee potilastaan ja tämän näkemyksiä suorilta käsin tuomitsematta eikä hänellä ole kiire. ( Vaikka oikeasti olisikin, hän ei saa sitä vierittää potilaan harteille)
  • Hyvä lääkäri opiskelee koko ajan uutta omasta erikoisalastaan, jos sellainen on, ja pysyy näin viimeisimmän tiedon tasalla.
  • Hyvä lääkäri katsoo potilastaan kokonaisuutena eikä keskity yksinomaan oman erikoisalaansa. Hän pystyy myös tarvittaessa tekemään yhteistyötä toisen erikoislääkärin kanssa ja ohjaa potilaan eteenpäin tarvittaessa.
  • Hyvä lääkäri määrää aina tarvittavat tutkimukset niiden kustannuksista välittämättä.
  • Hyvä lääkäri kekustelee yhdessä potilaan kanssa eri vaihtoehdoista ja selittää aina myös eri vaihtoehtojen riskit potilaalle. Hän myös selittää asiat kansantajuisesti potilaalle ja varmistaa että tämä ymmärtää mistä on kyse.
  • Hyvä lääkäri tuntee omien taitojensa ja tietojensa rajat ja myöntää ne sekä pyytää konsultaatiota tarvittaessa osaavammilta kolleegoilta.

  • Sopii vielä toivoa, että lääkäri tekee työtään ja on valinnut ammattinsa siksi että pitää siitä eikä rahan takia.
  • Sopii myös toivoa, että joskus löytyy enemmän lääkäreitä, jotka ymmärtävät ihmisen olevan kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mieli, ravinto, fyysinen kokonaisuus.
  • Sopii myös toivoa, että lääkärit pitäisivät ennemmin potilaan puolta kuin toimisivat lääkefirmojen, ylempien tahojen tai rahan käskyvallan alla.

Tästä herää kysymys, että jos vaadimme lääkäreiltä näin paljon, mitä potilaalta sitten odotetaan?

No ensinnäkin jos meillä on oikeus päättää kuka leikkaa hiuksemme, täytyy meillä olla oikeus vaikuttaa myös siihen kuka päättää elämästämme. Ja jos lääkäri on ammattinsa valinnut, hän tietää mihin on ryhtynyt. Hänellä on velvoite olla se hyvä lääkäri.

Mitä vaaditaan potilaalta?

Mitä sitten pitäisi meidän potilaiden osata tehdä sen eteen, että saisimme parempaa hoitoa?

Ensinnäkin meillä on oikeus vaihtaa hoitopaikkaa tai mahdollisuuksien mukaan myös lääkäriä. Meidän ei tarvitse tyytyä huonoihin vaihtoehtoihin.

Omat esimerkit:

En ollut tyytyväinen Kanta-Hämeen kirurgiin, joten pyysin lähetteen TYKS Ortoon vaivaisenluuleikkauksiin. Vajaa vuosi siitä kun lähete oli lähetetty omalääkäriltä, oli molemmat jalkani onnistuneesti leikattu. ja yhteistyö kirurgin kanssa sujui oikein hyvin. Sama lääkäri leikkasi molemmat jalat noin puolen vuoden välein. Forssassa vaihtui pitkäaikainen keuhkolääkäri , joten pyysin lähetteen TAYSin keuhkopoliklinikalle, koska olin toisaalta kuullut heidän hoitoperiaatteistaan positiivista palautetta. Ainakin toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen myös tähän valintaan, ensimmäinen käyntini oli paras keuhkolääkärillä käynti koko elämäni aikana tähän asti.

Eli ei tarvitse tyytyä vain siihen mitä annetaan, vaan voi vaihtaa ja vaatia parempaa. Jopa yleisellä puolella. Alla olevasta linkistä saat lisätietoa potilaan oikeuksista.

https://stm.fi/potilaan-oikeudet

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785

https://www.laakariliitto.fi/laakarinetiikka/potilas-laakarisuhde/potilaan-juridiset-oikeudet-ja-laakarin-velvollisuudet/

https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/potilaan-asema-ja-oikeudet-oikeudet

Valviran oppaasta:

POTILAALLA ON OIKEUS saada hyvää terveyden- ja sairaanhoitoa.

Potilaan ihmisarvoa, vakaumusta ja yksityisyyttä on kunnioitettava.

Terveyspalveluita on annettava yhdenvertaisesti niin, että ihmisiä ei aseteta ilman hyväksyttävää perustetta eri asemaan esimerkiksi iän, terveydentilan, vammaisuuden tai asuinpaikan perusteella.

KESKEISET KOHDAT

Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan.

Lääkärin on kerrottava potilaalle hänen sairaudestaan, hoitovaihtoehdoista ja niiden mahdollisista haittavaikutuksista niin, että potilas ymmärtää, mistä on kyse.

Potilaalle on ilmoitettava aika, jolloin hän pääsee hoitoon. Jos aika muuttuu, muutoksen syy ja uusi aika on ilmoitettava potilaalle välittömästi.

Potilas voi tietyissä rajoissa valita hoitopaikkansa.

Potilaalla on oikeus nähdä potilastietonsa. Epäämisperusteena voi olla, että tietojen lukemisesta voisi aiheutua vakavaa vaaraa potilaan terveydelle tai hoidolle tai jonkun muun oikeuksille.

Potilastiedot ovat sivullisilta salassa pidettäviä. Tietoja ei saa pääsääntöisesti antaa omaisillekaan ilman potilaan suostumusta.

Hoitoon tyytymätön voi keskustella häntä hoitaneen ammattihenkilön kanssa, tehdä muistutuksen hoitopaikan terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle tai kantelun aluehallintovirastolle tai Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle (Valvira).

Terveydenhuollon toimintayksiköissä pitää olla potilasasiamies, jonka ohjausta tai neuvoja potilas voi pyytää, jos hän on tyytymätön hoitoonsa tai kohteluunsa.

Potilasvahingosta voi hakea korvausta Potilasvakuutuskeskuksesta.

Millainen on hyvä potilas…

  • Ei aliarvioi itseään, lääkärikin on vain ihminen
  • Luottaa omiin tuntemuksiinsa ja opettelee kuuntelemaan omaa kehoaan.
  • Kertoo lääkärille tarkasti omat oireensa, myös ne mielestään epäoleelliset
  • Kirjaa ennen lääkärille menoa ylös esitettävä asiat ja tarpeen mukaan myös lääkäriltä saamansa ohjeet
  • Pyytää lääkäriltä selvennystä, jos ei jotain ymmärrä sekä ohjeet kirjallisena, jos epäilee ettei niitä muuten muista.
  • Pyytää omat tutkimustulokset paperilla mukaansa, ainakin jos ei voi niitä Kannasta katsoa.
  • PItää huolta omista oikeuksistaan eli jos saa huonoa hoitoa , tekee siitä valituksen. tai vaihtaa lääkäriä tai hoitopaikkaa.
  • Jos epäilyttää ensimmäisen lääkärin mielipide, kysy seuraavalta tai vielä kolmannelta.
  • Hankkii tietoa omasta sairaudestaan. MItä enemmän tiedät itse, sitä himmeämmäksi muuttuu lääkärin sädekehä….
  • Hyvä potilas luottaa itseensä! Apua on myös saatavissa, terveydenhuollon rattaisiin.

Linkkejä:

https://www.suomi.fi/kansalaiselle/terveys-ja-sairaanhoito/sairastaminen/opas/hoitopaikan-valinta

https://www.eu-terveydenhoito.fi/

http://valinnanvapaus.fi/fi/valinnanvapaus/mita-tarkoittaa

https://www.laakariliitto.fi/laakarinetiikka/potilas-laakarisuhde/potilasvahingot-hoitohaitat-ja-hoitovirheet/

Toivottavasti tämä kirjoitus kannustaa edes yhtä ihmistä pitämään paremmin puoliaan oman hoitonsa suhteen ja ymmärtämään omat oikeutensa hyvään hoitoon. Toivoa toki sopii, että joku lääkärikin tämän joskus lukisi.

Ja toki omassa elämässäni on ollut moniakin hyviä, asiantuntevia ja mukavia lääkäreitä. Mainitaan nyt vaikka joitain: Alf Backman Lastenklinikalla sekä hänen vaimonsa Kaisu Juntunen- Backman, Markku Pekonen KHSHP ja omat tk-lääkärit Sari Leppäkangas, Tatjana Riplivaja ja Satu Teikari. Näiden lääkäreiden potilaana on ollut ilo olla ja viimeisen potilas olen edelleen.

Kerro, kommentoi tai kysy lisää aiheesta.