Hoitosuunnitelma, kolesteroli? ja rasvaa…..

Terveys hyvällä mallilla. Kävin eilen terveyskeskuksen omalääkärillä ja saimme tunnin aikana tehtyä hoitosuunnitelman, käytyä läpi ja siivottua lääkelistan, uusittua tarvittavat lääkkeet ja käytyä läpi edellisviikon verikokeiden tulokset. Verikokeiden tulokset olivat oikein hyvät, niin hyvät, että laitettiin diabeteslääke katkolle kokonaan puolen vuoden ajaksi. Sitten katsotaan verikokeet sen jälkeen uusiksi.

Hoitosuunnitelma

Vihdoin sain sellaisenkin ihmeen kuin hoitosuunnitelman itselleni. Tuo suunnitelmahan pitäisi olla likimain kaikilla joilla on useita perussairauksia, mutta todella harvalla sitä on. Eikä täällä meilläkään lääkärillä ollut valmista toimivaa pohjaa heidän järjestelmässä vaan hän joutui vähän soveltamaan. Mutta sinne laitettiin siis kaikki perussairaudet, jotka tällä hetkellä vaativat jonkinlaista hoitoa tai seurantaa, niiden tämän hetken tilanne. Jatkuvasti ja tarvittaessa käytössä olevat lääkkeet eriteltyinä. Aiemmin tehdyt leikkaukset ja käytössä olevat lisäravinteet. Tekemistä auttoi se että minulla oli itsellä yhteenveto paperilla noista kaikista. Suosittelen kyllä muillekin monisairaille ihmisille sitä, että ensinnäkin pyydätte lääkäriänne tekemään teille hoitosuunnitelman ja toisekseen pidätte sitä tai itse tehtyä vastaavaa, mukananne ja annatte sen kopion myös läheisillenne.

Minun omalääkäri teki hoitosuunnitelman niin että se näkyy heti esitietolehdellä eikä katoa mihinkään järjestelmän syövereihin. Näin hätätilanteessa tai potilasta tuntematonkin lääkäri näkee kaikki oleelliset tiedot yhdellä silmäyksellä. Näin vaikka potilas ei itse niitä kykenisi kertomaan. Hän myös lisäsi keuhkolääkärini lausunnosta oleelliset tiedot siihen. Eli jos niitä ei ole saatavilla, täytyy erikoislääkärin/lääkäreiden jonka hoidossa potilas on, tehdä oma lisäyksensä hoitosuunnitelmaan. 

Lisätietoa hoitosuunnitelmasta:

https://www.eu-terveydenhoito.fi/tieda-oikeutesi/potilaan-oikeus-hoitoon/hoitosuunnitelma/

http://www.eksote.fi/eksote/ajankohtaista/2016/Sivut/Hoitosuunnitelma-on-potilaan-ja-terveydenhuollon-yhteisty%C3%B6n-tulos.aspx

https://www.minilex.fi/a/hoitosuunnitelma-potilaan-hoidon-perustana

Verikokeiden tulokset

Sitten ne verikokeiden tulokset. Siis kaikki arvot olivat hyviä: maksa-, munuais-, kilpirauhas-, verensokeri-, kolesteroli- ja vitamiinitasot. D-vitamiini oli muistaakseni 125, mutta koska tulokset eivät vielä näy Kannassa, en muista kaikkia tarkkaan. Kun en huomannut pyytää tulostetta. Ferritiiniarvo oli edelleen vain alle 60, mutta suunta kyllä ylöspäin. Vuosi sitten 32. Voin laittaa tulokset tänne kun ne saan. 

Verensokeriarvot olivat tosiaan laskeneet niin paljon, että päätettiin nyt laittaa viimeinenkin 500 mg metformiinipilleri tauolle puoleksi vuodeksi ja sitten ottaa verikokeet uusiksi. Sillä lailla se lääke kuorma vähenee oikealla ruokavaliolla. 

Täältä alla olevasta linkistä löytyvät lähes kaikki mahdolliset laboratoriotutkimukset viitearvoineen:

https://www2.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/

Kolesteroli, mörkö vaiko hyvis?

En henkilökohtaisesti ole peloissani  vaikka kokesteroliarvot olisivatkin suosituksia korkeammat, niin nekin kuitenkin olivat suositusten rajoissa. 

Söin siis joskus 10 vuotta takaperin hetken kolesterolilääkkeitä ja lopetin noin kuukauden jälkeen sivuvaikutusten takia. Silloinen omalääkäri sanoi, että lopeta vaan jos siltä tuntuu. Hän myös myönsi että hänen oli minun diabetesdiagnoosin takia pakko hoitosuositusten mukaisesti suositella minulle kolesterolilääkitystä. Mutta ilmeisesti hän ei henkilökohtaisesti pitänyt sitä tarpeellisena. Lääkityksestä ei yksikään lääkäri ole sen jälkeen puhunut.

Ja kolesterolihan siis nousee esimerkiksi siitä että et saa sitä ravinnosta riittävästi. Tämä sotii kaikkea vähärasvaista ja kevyttä suositusruokavaliota vastaan. Toki joillain ihmisillä voi olla synnynnäinen ongelma, jolloin elimistö tuottaa liikaa kolesterolia. Tähän lääkitys on tarpeen.

Tässä videoita aiheesta kolesterolilääkkeet ja kolesteroli:

Jakob Valdmalta löytyy runsaasti asiapitoisia videoita näistä aiheista, kuten myös diabeteksestä, rasvamaksasta, metabolisesta oireyhteymästä jne. Kannattaa tutustua.

Lisälinkkejä :

https://terveydeksesi.fix4you.se/category/category24/

Norjalainen rasvatutkimus:

https://www.uib.no/en/node/103172

Tässä tuo norjalainen tutkimus suomennettuna:

Erittäin runsasrasvainen ruokavalio käänsi liikalihavuuden ja sairausriskin
Uusi tutkimus haastaa pitkäaikaisen ajatuksen siitä, että tyydyttyneet rasvat ovat epäterveellisiä.



Kuva valokuvavoita
Bergenin yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että tyydyttyneet rasvat voivat todella olla sinulle hyviä. 
Ruoan laadulla, riippumatta siitä, onko se pitkälle jalostettua vai ei, voi olla suurempi vaikutus terveyteesi.
 Kuva: 
Colourbox
Kirjoittanut 
INGRID HAGERUPPäivitetty: 05.12.2016 (Ensimmäinen julkaisu: 02.12.2016)
Uusi norjalainen ruokavalion interventiotutkimus (FATFUNC), jonka tutkijat suorittivat Bergenin yliopiston KG Jebsenin diabeteksen tutkimuskeskuksessa, herättää kysymyksiä yli puoli vuosisataa hallinneen ruokavalion hypoteesin pätevyydestä: erityisen tyydyttynyt rasva on epäterveellistä useimmille ihmisille.
Tutkijat löysivät hämmästyttävän samanlaisia ​​terveysvaikutuksia ruokavalioissa, jotka perustuvat joko vähän jalostettuihin hiilihydraatteihin tai rasvoihin. 
Satunnaistetussa kontrolloidussa tutkimuksessa 38 vatsan liikalihavuutta sairastavaa miestä seurasi ruokavaliota, jossa oli runsaasti joko hiilihydraatteja tai rasvaa, joista noin puolet oli tyydyttyneitä. 
Rasvan massa vatsan alueella, maksassa ja sydämessä mitattiin tarkoilla analyyseillä yhdessä useiden keskeisten sydän- ja verisuonitautien riskitekijöiden kanssa.
”Kokonais- ja tyydyttyneiden rasvojen erittäin suuri saanti ei lisännyt laskettua sydän- ja verisuonitautien riskiä”, kertoo tutkimukseen osallistunut professori ja kardiologi Ottar Nygård.
”Erittäin rasvaisen ruokavalion osallistujilla oli myös huomattavia parannuksia useissa tärkeissä kardiometabolisissa riskitekijöissä, kuten kohdunulkoisen rasvan varastoinnissa, verenpaineessa, veren lipideissä (triglyseridit), insuliinissa ja verensokerissa.”
Laadukas ruoka on terveellisempää
Molemmilla ryhmillä oli samanlainen energian, proteiinien, monityydyttymättömien rasvahappojen saanti, elintarviketyypit olivat samat ja vaihtelivat pääasiassa määrällisesti, ja lisätyn sokerin saanti oli minimoitu.
”Tarkastelimme tässä kokonais- ja tyydyttyneiden rasvojen vaikutuksia terveellisen ruokavalion yhteydessä, joka sisältää runsaasti tuoreita, vähän jalostettuja ja ravitsevia elintarvikkeita, mukaan lukien suuria määriä vihanneksia ja riisiä jauhopohjaisten tuotteiden sijaan”, kertoo tohtorikoulutettava Vivian Veum.
”Rasvan lähteet olivat myös vähän jalostettuja, pääasiassa voita, kermaa ja kylmäpuristettuja öljyjä.”
Kokonaisenergianotto oli normaalialueella. 
Jopa osallistujat, jotka 
lisäsivät energiansaantia tutkimuksen aikana, osoittivat merkittäviä vähennyksiä rasvavarastoissa ja tautiriskissä.
”Tuloksemme osoittavat, että terveellisen ruokavalion ensisijainen periaate ei ole rasvojen tai hiilihydraattien määrä, vaan syömiemme elintarvikkeiden laatu”, sanoo tohtorikoulutettava Johnny Laupsa-Borge.
Ei selvää negatiivista vaikutusta kolesteroliin
Tyydyttyneen rasvan on uskottu edistävän sydän- ja verisuonitauteja nostamalla ”huonoa” LDL-kolesterolia veressä. 
Mutta vaikka rasvan saanti FATFUNC-tutkimuksessa olisi suurempi kuin useimpiin vertailukelpoisiin tutkimuksiin, kirjoittajat eivät havainneet merkittävää LDL-kolesterolin lisääntymistä, kun taas ”hyvän” HDL-kolesterolin taipumus kasvaa.
”Nämä tulokset osoittavat, että suurin osa terveistä ihmisistä todennäköisesti sietää runsaasti tyydyttyneitä rasvoja, kunhan rasvan laatu on hyvä ja kokonaisenergian saanti ei ole liian korkea. Se voi olla jopa terveellistä”, Ottar Nygård sanoo.
”Tulevien tutkimusten tulisi tutkia, kenen ihmisten tai potilaiden on ehkä rajoitettava tyydyttyneiden rasvojen saantiaan”, apulaisprofessori Simon Nitter Dankel huomauttaa, joka johti tutkimusta yhdessä laboratorioklinikkojen johtajan, professori Gunnar Mellgrenin kanssa Haukelandin yliopistollisessa sairaalassa Bergen, Norja.
”Mutta laadukkaiden rasvojen syömisen väitetyt terveysriskit ovat suuresti liioiteltuja. Kansanterveydelle voi olla tärkeämpää kannustaa jalostettujen jauhopohjaisten tuotteiden, pitkälle jalostettujen rasvojen ja lisättyä sokeria sisältävien elintarvikkeiden vähentämistä”, hän sanoo.
Tutkimus julkaistiin verkossa 30. marraskuuta 2016 
The American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä:  http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/11/30/ajcn.115.123463.abstract?papetoc.

Tyydyttynyttä luomurasvaa ja kananmunia

Ja minähän siis olen syönyt voita suunnilleen kaksin käsin kauhomalla eli käytän sitä paistamiseen, leivontaan, levitteenä ja maustevoina. Tuon lisäksi käytän kookosöljyä, luomu extra virgin. Otan sitä ruokalusikallisen heti aamulla, käytän myös leivontaan ja ruoanlaittoon. Jonkin verran käytän myös oliiviöljyä, sekin luomu extra virgin, salaateissa, voin joukossa levitteenä, ruoanlaitossa. Näiden lisäksi syön 15-25 kananmunaa minimissään per viikko. 

Tässä linkkejä.

http://www.tritolonen.fi/artikkelit/173-ravinnon-rasvat

https://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/category/voi/

https://kohokohta.com/ruoka/10-kookosoljyn-tieteellisesti-todistettua-terveysvaikutusta/

Ja lisäksi vetelen reilulla annoksella Omega3 ja GLAta. Ainoa mistä lääkäri oli hiukan huolissaan, oli omegoiden verta ohentava vaikutus, mutta rahoittui kun kerroin että vaivaisenluuleikkauksessa ei ollut ongelmaa, kun lopetin omegat hetkeksi 3 vkoa ennen leikkausta. 

Lääkäri myös tietenkin ammattinsa puolesta varmisti että tiedän rasvaliukoisten vitamiinien vaaran suurilla annoksilla eli kun niistä eivät ylimääräiset poistu, vaan kertyvät elimistöön. Hän kuitenkin oli tyytyväinen kun tiesin asian jo ennestään ja koska maksa-arvot ym olivat täysin kunnossa. Epäilenkin että joskus on lääkäri erheellisesti voinut tulkita maksa-arvojen kohoamisen johtuvan vitamiineista eikä ole huomioinut mahdollisuutta että syynä onkin jokin lääke. Monet helposti vierittävät syyn vitamiinien piikkiin, vaikka se ei todellinen syy olisikaan. 

Koekaniini

Olen pitänyt itseäni jonkinlaisena koekaniinina toimiessani vastoin yleisiä suosituksia. Voin vain todeta että kyllä kannatti. Ja myös omalääkärin kommentti: jatka samaan malliin, oli oikein hyvä kannuste. Olen nyt siis noin vuoden ollut nykyisellä ruokavaliolla, josta löydät lisäinfoa aiemmista blogiteksteistäni. Kukapa muu voisi paremmin tietää mikä meille kullekin sopii kuin oma keho ja jokainen itse. Kannattaa oppia kuuntelemaan omaa kehoaan ja sen reaktioita sekä myös luottaa siihen. 

Kerro, kommentoi tai kysy lisää aiheesta.