Unettomuuden viheliäinen viidakko

Omat kokemukset unettomuuden viheliäisessä viidakossa. 

Olen kärsinyt unettomuudesta ja nukahtamisvaikeuksista lähes koko aikuisiän. On tullut kokeiltua kaikenmoista: lääkkeitä, luontaistuotteita ja paljon muuta. Nyt olen päättänyt että haluan selvitä unettomuudesta ilman lääkkeitä. Tässä taistossa minulla on yksi paha este, lääke nimeltä Ketipinor. 

Kirosana nimeltä Ketipinor

Olen aiemmin syönyt nukahtamis-, masennus- ja rahoittavia lääkkeitä ja tullut niistä riippuvaiseksi. Olen myös päässyt niistä kaikista irti. Ikävä kyllä minussa on sisäänrakennettu ominaisuus, että tulen helposti lääkkeistä riippuvaiseksi ja vieroittautuminen täytyy tehdä hitaasti, jos en halua massiivisia vieroitusoireita. Ja silti niitä tulee jossain määrin. 

Sitten psykiatri ehdotti lääkettä nimeltä Ketipinor nukkumiseen. Ilmeisesti, koska olen syönyt elämäni aikana paljon lääkkeitä, toleranssi on kasvanut. Myöskään Ketipinorissa ei mikään nukkumiseen suositeltava pieni annos riittänyt alkuunkaan. Myöhemmin olen kuullut että nukkumiseen ei saisi isoja annoksia määrätä lainkaan. No tuolloin, vuosia sitten, en sitä tiennyt vaan aloin käyttämään lääkettä 300mg joka ilta. Ja lääkärin tietenkin asian hyväksyessä. Silloin en myöskään tiennyt lääkkeen koukuttavuudesta. 

Levottomat jalat

Ketipinor toi tullessaan monia muita ongelmia. Levottomat jalat alkoivat oireilemaan pahemmin ja pahemmin. Ketipinorilla on siis levottomia jalkoja pahentava vaikutus, jota en myöskään vielä tuolloin tiennyt. Sain sitten levottomiin jalkoihin toisen lääkkeen, Pramipexolen. Myös tämän lääkkeen toleranssi on kasvanut vuosien käytön myötä ja annosta on jouduttu nostamaan. Uskon kuitenkin että kun pääsen Ketipinorista eroon, pääsen eroon myös Pramipexolesta.

Lisätietoa levottomista jaloista ja vähän erilaisia näkemyksiä:

Linkki Uniliiton sivulle

Uniliiton sivuilta löytyy muutenkin paljon hyvää uniasiaa. 

https://www.puhti.fi/tietopaketit/levottomat-jalat/

Linkki Ruohonjuuren sivulle

Ketipinorista irti

Nyt minulla on rankka vaihe meneillään eli yritän tuosta Ketistä irti pikku hiljaa. Vähennän 300mg annosta 25mg per viikko. Otan avuksi myös melatoniinia. Nyt olen vasta urakan alussa eli annos on 250 mg. Silti nukun välillä hyviä öitä ja välillä en nuku kuin joitakin tunteja. Viimeisen 100 mg lääkäri suositteli tiputtamaan vielä hitaammin. 

Itsellä tuo Ketipinor on aiheuttanut muistihäiriöitä, huonoa unenlaatua, aamupäivät unipöhnässä ja illalla ahmimista noin tunti lääkkeen oton jälkeen. Voi olla muitakin vaikutuksia mutta ehkä tajuan ne vasta päästyäni irti lääkkeestä. Painoa ei tunnu millään saavan tippumaan vähähiilarisesta ruokavaliosta huolimatta viimeisiä ylimääräisiä kiloja. 

Ajattelin että taidanpa poikkeuksellisesti pitää päiväkirjaa tältä vieroitusajalta. Voin sitten esittää sen lääkärille, joka väittää ettei Ketipinorista tule vieroitusoireita. Sitten kun olen päässyt kyseisestä lääkkeestä irti, en koske siihen pitkällä tikullakaan. Voin vaikka julkaista päiväkirjan täällä blogissa. 

Ferritiini

Tässä matkan varrella on ilmennyt myös se että alhaiset rautavarastot (ferritiini) pahentavat levottomien jalkojen oireita. Ja minulla myös vuosien haponestolääkkeiden käyttö on aiheuttanut sen ettei rauta imeydy eli ferritiiniarvot ovat olleet alhaiset. Nyt en ole puoleen vuoteen syönyt haponestolääkkeitä ja toivonkin että varastorauta-arvot olisivat kohonneet. Olen myös käyttänyt rautaa suihkeena sekä nyt jonkin aikaa syönyt Ternicolia eli ternimaitokapseleita, joista toivon olevan hyötyä rautavarastojen kerryttämisessä. 

Ferritiiniasiaa: 

https://www.puhti.fi/tietopaketit/ferritiini/

Ternicolista ja laktoferriinistä lisätietoa täältä:

https://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_seerumin_rauta_tarkea_terveyden_mittari

Hemoglobiiniarvot minulla ovat olleet aina hyvät, jopa liiankin korkeat. Se taas johtunee hengityssairaudesta, joka nostaa hemoglobiinia. Lisätietoa aiheesta :

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/hemoglobiiniarvo-b-hb-kertoo-hapensaannistasi/

Ikävä kyllä tuntuu että lääkärit eivät tajua näitä varastorauta-asioita ja niiden monia vaikutuksia lainkaan. Tai suurin osa heistä ei tajua… Tuijotetaan vain hemoglobiinia ja pidetään ferritiinin mittausta jonain muoti-ilmiönä. Tuo varastorauta kun on äärimmäisen tärkeä asia monessakin mielessä ja se vaikuttaa moniin sairauksiin ja asioihin elimistössämme. Ja eritoten se vaikuttaa myös nukkumiseen. 

Sairauksien vaikutus nukkumiseen

Siinä oli tuo lääkkeellinen osuus omasta unettomuudesta. Toki sitten olen kaikkea muutakin kokeillut. Itsellä nukkumiseen vaikuttavat myös omat sairaudet. 

Refluksi vaikuttaa ehkä eniten. En saisi syödä tai juoda liian lähellä nukkumaan menoa. On hyvin ikävä herätä siihen, kun mahan sisältö nousee kurkkuun ja vedät sitä nukkuessa henkeen…Siihen kyllä herää, kurkkua kirveltää pitkän aikaa sen jälkeen. Se ei myöskään ole lainkaan hyvä juttu keuhkoille ja voi aiheuttaa jopa keuhkokuumeita. 

Itselläni on kyllä ylävartalo kohotettuna nukkuessa refluksin estämiseksi. Ja mikään pikku kohottaminen ei riitä. Näistä asento asioista on oma blogitekstinsä täällä:

Hengityssairaudet

Refluksi voi hoitamattomana aiheuttaa jo sinällään yskää ja yskimistä yölläkin. Ja itsellä astma ja bronkiektasia jo pelkästään voivat aiheuttaa yskimistä. Tuo pääpuolen kohoasento helpottaa myös yskimistarvetta yöllä. Normaalisti saan nukkua yöni melkein yskimättä, jos vain olen päivällä liikkunut riittävästi että limat on yskitty pois jo silloin. Toki nukkumaan mennessä saa hetken yskiä asennon muutoksen takia ja aamulla herätessä myös. Sitä en tiedä miten muuten hengityssairaudet vaikuttavat nukkumiseen tai unen laatuun. Kovin monella hengityssairaalla on myös uniongelmia. Ja sitten on erikseen vielä ne joilla on ongelmana uniapnea. Mutta se on sitten jo ihan eri juttu, mutta kannattaa muistaa tutkituttaa jos vähänkään epäilee. Oireet voivat siinäkin olla hyvinkin epätyypillisiä. 

Älykello

Itse hankin älykellon joskus 1,5 vuotta takaperin. Itsellä se on helpottanut nukkumista, koska voin siitä helposti tarkastaa kellonajan aamulla ja jatkaa unia jos on kovin aikaista. Aiemmin jouduin nousemaan sängystä tarkistamaan kellonajan, mistä oli seurauksena se, etten enää saanutkaan nukuttua vaikka kello olisi ollut vasta viisi aamulla. Vältän myös vessassa käyntiä aamutunteina, koska se saa minut niin hereille, etten saa enää nukuttua sen jälkeen. Tämä edellyttää tietenkin sitä ettei illalla saa juoda kovin paljoa.

Toki älykellosta on paljon muutakin hyötyä unen tarkkailussa. Ei tarvitse miettiä kauanko on nukkunut, kun kellosta näet se heti. Tarkemmat uniraportit ja tilastot näkee puhelimen sovelluksesta, joka on linkitetty kelloon. Myös hengityksen laatu yön aikana näkyy raportista, sekä eri unen laadut. Ja kaikki tallentuu eli voit vertailla ja seurata unihistoriaasi taaksepäin. Saat viikko tai kuukausiraportin jos haluat.

Joku taas ei saa lainkaan nukuttua mikään ranneke ranteessa, mutta itselle tuo on hyvä vaihtoehto.

Biohakkeri-asiaa

Biohakkereiden sivuilta löytyy muuten tosi perusteellinen juttu unesta. Siinä on asiaa, jota ei löydy moneltakaan muulta sivulta. Myös uneen vaikuttavista ja sitä parantavista lisäravinteista sekä hoitomuodoista joista ei myöskään hirveästi löydy tietoa koottuna. Tässä linkki:

https://biohakkerit.fi/2019/04/10/syvan-unen-optimointi-ja-biohakkerointi-kokonaisvaltainen-katsaus-unen-laadun-ja-syvan-unen-parantamiseen/

Unihygienia

Itsellä tyyny ja patja ovat todella tärkeitä laadullisesti. Selkäni ei kestä liian kovaa patjaa ja niska menee jumiin vääränlaisesta tyynystä. Siksi otankin usein reissuunkin oman tyynyn ”korotussarjoineen” mukaan. Lisää näistä löytyy blogi tekstistä :

Meillä on nykyään pimennysverhot koko talossa, jolloin voi nukkua makkarin ovi auki myös kesällä. Näin ilma pysyy raikkaampana makuuhuoneessa. Nukun myös joka yö tulpat korvissa. Olen tosi herkkä heräämään ääniin ja nukun myös parhaiten pimeässä. Ehkä erityisesti keuhkojeni takia, olen herkkä myös ilman laadulle ja lämpötilalle. Liian kuumassa alkaa herkästi yskittämään ja huono ilma samaten. Koirien ja koneellisen ilmanvaihdon takia ei voi pitää ikkunoita auki. 

Uni ja stressi

Itsellä varmaan suurin unettomuuteen vaikuttava tekijä on stressi. Ja jos ei stressiä ole muuten, niin se tulee siitä saako nukuttua! Varsinkin jos on aamulla lähdössä johonkin eli on herätys tiettyyn aikaan, alkaa nukkumisstressi jo illalla. Useimmiten koko yö menee huonoilla unilla juuri silloin kun unta eniten tarvitsisi, vaikka tulevan reissun takia. 

Olisi helppoa kun voisi kytkeä aivot pois päältä yöllä… Itsellä on välillä pää niin ylikierroksilla, vaikka vain jostain hyvistä ideoista tai suunnitelmista, etten saa nukuttua. Nykyään olen ottanut tavaksi etten edes yritä mennä nukkumaan jos ei väsytä riittävästi. Tiedän että nukkuminen menee yrittämiseksi eikä uni tule, jos ei väsytä tarpeeksi. Parempi ehkä nukkua muutama tunti hyvin, kuin kieriskellä  yö sängyssä. Itsellä on myös auttanut se että kirjoitan asioita paperille, jos ne kovin pyörivät päässä. Näin niitä ei tarvitse yrittää enää muistaa tai miettiä. 

Mindfullness ja EFT

Olen yrittänyt mietiskelyä tai rentoutusta mutta itselle paras ja tehokkain on EFT naputtelu (tapping). Sillä olen saanut itseni rauhoittumaan ja nukkumaan. Tuppaa vain senkin käyttö unohtumaan helposti. Se myös rauhoittaa, jos jännittää tai stressaa jotain muita juttuja. EFTstä löytyy Youtubesta videoita ja tietoa netistä, on myös ilmaiseksi ladattava pdf-kirja, jonka on tehnyt EFTn kehittäjä. Naputtelu voi vaikuttaa alkuun hivenen hassulta, mutta kannattaa vain jatkaa sinnikkäästi niin huomaa vaikutukset. 

Lisätietoa löydät täältä. 

Ja videokirjasto muutamista EFT-videoista:

Sekä EFT-käsikirja; suomennettu Gary Craigin alkuperäisestä:

https://drive.google.com/file/d/1Yqq9Cc-lVmfrFxfpmE0esN-HkJwDTF9u/view?usp=sharing

Tapping solution app (sovellus) 

Tapping solution app

EFTstä on olemassa myös älypuhelimeen ladattava englanninkielinen sovellus, joka on ehdottomasti minun suosikkini. Siinä on myös ilmaisia harjoituksia, osa toki maksullisia. Niissä on mukana rentouttava ja rauhoittava taustamusiikki eikä tosiaan tarvitse joka sanaa ymmärtää. Näytöllä myös näkyy aina naputtelukohta. Harjoitukset ovat kestoltaan noin 10 minuuttia kestäviä. 

Sovelluksen nimi on Tapping Solution ja se löytyy ainakin Androidiin Play-kaupasta ja myös  IPhone-puhelimiin on oma sovelluksensa. 

Tässä vähän lisätietoa sovelluksesta, englanniksi kylläkin. 

Yhteenveto 

Mielemme hyvinvointi vaikuttaa uskomattoman paljon uneemme, kuten se vaikuttaa koko kehoomme ja elimistöömme. Uskon että monilla suurin tekijä uniongelmissa on oman pään sisällä. Stressikin vain tuntuu lisääntyvän nykymaailmassa. Onneksi itse en enää pyöri työelämän oravanpyörässä, vaan saan tehdä mitä haluan työkyvyttömyyseläkkeellä. Toki olen niin monessa touhussa mukana, että stressiå aiheutuu silti välillä. Jos ei stressiä olisi, taitaisimme kaikki olla paljon terveempiä ja nukkua yömme paremmin. 

3 thoughts on “Unettomuuden viheliäinen viidakko”

  1. Kiitos vertaistuesta! Ja samalla olen pahoillani, että on muitakin kroonisesta unettomuudesta kärsiviä… Minullakin vaiva on jatkunut vuosikymmeniä ja pahentunut iän myötä (olen 49v). Kaikkea on kokeiltu! Luomukeinoja ja lääkkeitä. Joskus joku lääkäri hymähti, että voisin luennoida unihygieniasta ja unettomuuden hoidosta. Joopa, muttei se poista omaa tilannettani.
    Ketipinorkin on tuttu eli kokeilin sitäkin, mutta se teki vain pöhnäisen olon päiväksi antamatta yöunia. Nyt kirosanani on Klotriptyl Mite. Se on rauhoittava lääke, jota määrätään unettomuuteen pienempinä annoksina (eli 3kpl illalla). Söin Klopoja aikanaan säännöllisesti lääkärin käskystä ymmärtämättä, miten kovan riippuvuuden ne aiheuttavat. Kun tietty elämänvaihe (aamuherätys 4.30 joka aamu) oli ohi, päätin lopettaa Klotriptylit ja tein sen juuri väärin- kerrasta poikki! Se oli helvetillistä enkä tekisi niin enää uudestaan.
    Olin hyvilläni päästyäni Klopoista, mutta jossain vaiheessa epätoivo unettomuuden edessä sai minut ottamaan ne takaisin. Nyt otan niitä joinakin iltoina (noin kahtena, kolmena iltana viikossa) ja koen tämän olevan jokailtaista käyttöä parempi tapa. Inhoan lääkkeitä ja mieluiten olisin kokonaan ilman. Valitettavasti en näe unettomuuteni loppuvan koskaan. Toki toivoa saa ja pitääkin!
    Jaksamista ja voimia Sinulle! Et ole yksin, muitakin valvojia on- valitettavasti. 🙂

    1. Jep, meitä uniongelmista kärsiviä on todella paljon. Ja usein lääkärit lääkkeitä määrätessään eivät joko tiedä tai muista tai välitä kertoa niiden sivuvaikutuksista tai riskistä tulla riippuvaiseksi. Muunlaisiakin hoitomuotoja olisi olemassa mutta harvalla on niihin varaa ja terveydenhuollossa ei ainakaan….Itsellä nyt jotenkin sellainen vaihe että olen päättänyt että selätän nämä uniongelmat. Varmaan yksi suurimmista ongelmista monella univaikeuksista kärsivillä, on pelko siitä että ei saa nukuttua. OLen itse nyt ainakin ajoittain onnistunut pääsemään siitä yli ja teen töitä asian eteen jatkossa lisää.

      Mutta zemppiä sinullekin jatkoon ja aurinkoista loppukesää !

      Terveisin
      Kirsi

      1. Kiitos! 🙂
        Joo, tuo unettomuuden pelko on tosi tuttu juttu! Ja kuvailemasi tilanne, kun pitää herätä aamulla, olisi tärkeää nukkua ja sitten ei varmasti nuku. Sänkyyn menosta tulee peikko, kun tietää, että taas pyörii hereillä aamuun asti. Ja taas unirytmi (se vähäinenkin) pakenee vaan huonommaksi. Voi meitä! 😀
        Mukavaa kesän jatkoa Sinullekin! Jaksamista! <3
        -Niina

Kerro, kommentoi tai kysy lisää aiheesta.